Webshopeigenaren moeten kunnen rekenen op een leveracier om hun voorraad op peil te houden. We laten vier manieren zien om een contactenlijst op te bouwen waardoor je omzet steeds verder groeit.

Gebruik je netwerk

Als je bedrijf is gestart en je zoekt naar klanten spreek je vanzelf medeondernemers omdat iedereen actief is op bijvoorbeeld Instagram. Hierdoor kun je gemakkelijk de vraag stellen of een gesprekspartner leveraciers kent in een bepaalde branche. En wees vooral niet terughoudend een vraag brengt je immers snel bij een bedrijf dat je binnen een paar dagen de beste producten levert. Kortom: met een social media-account heb je een groot bereik.

Lees recensies

Je hoeft maar leveranciers in te typen op Google om een potentiële samenwerkingspartner te benaderen. Er zitten onder deze beroepsgroep ook helaas spelers van een minder hoog niveau en dat wil je voorkomen om jouw doelgroep altijd tevreden te houden. Bovendien zijn er verschillende websites om de ervaringen met elkaar te vergelijken. Let daarbij ook op de punten die voor jou belangrijk zijn. Stel, je bent eigenaar van een dierenshop, dan moet een dienstverlener op tijd de producten uitladen om bezoekers geen nee te verkopen of een deel van het assortiment af te schrijven vanwege een vertraagde levertijd.

Bezoek evenementen

Op een beurs tref je onder andere ondernemend Nederland. Een prachtige kans om de ideale overeenkomst af te sluiten, doordat een evenement is opgedeeld in zones waardoor je je vakgenoten spreekt. Het enige nadeel hiervan is het ruime aantal gesprekken. Op het begin van een meeting is dat prima. Maar streep na een tijd wel mogelijkheden weg om het perfecte team samen te stellen dat je bedrijf de ruimte geeft om je afzetgebied uit te breiden. Met andere woorden: durf tegen mensen te zeggen: ik denk dat we geen geschikte partijen voor elkaar zijn. Zo bespaar je namelijk tijd en verbind je je aan de beste mensen.

Vraag een proefperiode aan

Nadat een gesprek een serie aan overleggen worden is de volgende stap testen of een organisatie zich onderscheid van de concurrentie. Hiervoor zijn uiteenlopende methodes, zoals uitblinken op servicegebied, meedenken met het aanstaande levermoment en de diensten het geld waard zijn. De proefperiode is daarvoor de perfecte optie omdat je na enkele maanden concludeert wat het rendement van een proces is. Noteer daarom een eis, denk hierbij aan met initiatieven komen, en als dat het geval is, maak je een afspraak bij een notaris om het samenwerkingsverband officieel te verklaren op papier.

Door