Mensen die regelmatig naar een kledingwinkel gaan kunnen zich maar beter voorbereiden op het bezoeken van onbemande winkels. Tegenwoordig is het namelijk niet meer alleen bij de supermarkt steeds normaler om bij de zelfscan af te rekenen. Het is een ontwikkeling die al jaren aan de gang is, en tot dusver lijkt het een goede stap vooruit. Dit wekt geeft ons de verwachting dat we vanaf nu steeds vaker te maken gaan krijgen met onbemande winkels. Maar wat betekent het dat we naar een wereld toegaan waarin we vooral onbemande winkels kunnen bezoeken? En wat kunnen we nog meer verwachten?

Drie voordelen van onbemande winkels

Allereerst gaat afrekenen over het algemeen een stuk sneller dan wanneer een fysiek persoon achter de kassa alles moet scannen. Mensen hebben namelijk de mogelijkheid om hun artikelen in de winkel al te scannen, en wanneer zij dan bij de kassa komen hoeven zij alleen nog te betalen. Zo worden lange rijen voorkomen en hoeven mensen niet zo lang te wachten voor zij aan de beurt zijn.
Voordeel nummer twee is dat consumenten, omdat zij in de winkel alles al zelf scannen, weten wat hun potentiële aankopen gaan kosten voordat zij naar de kassa lopen. Dit is een uitkomst voor de dure tijden waar we in zitten, omdat we zo een betere inschatting kunnen maken van de waarde (of kosten) van de inhoud van ons winkelmandje. Hierdoor komen we niet voor verrassingen te staan en kunnen we bewuster omgaan met onze portemonnee.
Ten derde is het een stuk goedkoper voor de winkel zelf, aangezien er geen rekening gehouden hoeft te worden met het salaris van de medewerkers in de winkel. Zo kunnen winkelketens zich richten op de ontwikkeling van nieuwe producten, marketing, etc.
Zoals je ziet is er reden genoeg om het concept van onbemande winkels voort te zetten. Maar je weet wat ze zeggen; Ieder voordeel heeft zijn nadeel.

Nadelen van onbemande winkels

Ten eerste is het niet meer mogelijk om even snel wat te vragen aan een verkoopmedewerker. Er zijn veel mensen die waarde hechten aan vrijblijvend advies, maar als er niemand in de buurt is om dit van te krijgen kan dit een reden zijn voor potentiële klanten om de deur weer uit te lopen zonder iets gekocht te hebben.
Ook een nadeel is dat het voor de consument makkelijker is om iets te stelen. Als er niemand is om te controleren of iedereen netjes alles scant en betaalt, loop je het risico dat mensen hier misbruik van gaan maken.
Een derde nadeel kan zijn dat werkeloosheid toeneemt. Als er minder mensen in de winkel staan, betekent dit dat er meer mensen thuis zitten. Dat is niet gunstig voor onze economie.

Lang verhaal kort

Het heeft zo zijn voordelen en nadelen, maar het ziet er wel naar uit dat het iets is waar we aan moeten wennen met zijn allen.

Door